Bogens liv – Illustratoren, en forside bliver til.

 

logo

Hvordan startede det hele og hvem er du? (Bare en kort præsentation af dig selv)
Jeg hedder Mette Breth, er 33 år, forlovet og mor til to banditter. Jeg står bag BRETH DESIGN, hvor jeg primært kreerer “photoshoptrylleri med foto”, som nu ofte udmunder i bogomslag. Min lille freelance illustrator business fik sin spæde start tilbage i 2009, mens jeg studerede på TEKO i Herning. Det var her jeg første gang fik smag for Photoshop og den digitale illustrative verden. Det var imidlertid en kort intro til programmet og resten er faktisk selvlært. F.eks. jeg har brugt utallige timer ved at følge adskillige tutorials på internettet.

Hvordan får du foden ind hos forlagene? Messer, konferencer, de sociale medier mm.
Jeg sendte nogle af mine digitale illustrationer (før jeg havde udgivet bogforsider) til et forlag, som kontaktede mig kort efter, og var meget interesserede i et samarbejde.
Herefter har jeg faktisk ikke opsøgt forlagene selv og er meget stolt af, at jeg i dag arbejder for mange forskellige forlag og selvudgivere. Jeg nyder også virkelig at bruge de sociale medier (især Instagram og facebook) og mine omslag får heldigvis også en masse god omtale og de er blevet delt, både af forlag, forfattere, bogbloggere og entusiaster. Så det er jeg meget taknemlig for.
Men det handler selvfølgelig også om at være synlig og vise hvad man kan og hvad man har lavet. Mit bedste råd i denne kontekst er, og gælder for så vidt i alle henseende, at du skal lave og vise det, du gerne vil arbejde med. For det er dét, du bliver vurderet og hyret på.

Da jeg er fysisk placeret nær Aarhus, hvor mange forlag har base i København, har jeg desværre ikke så nemt ved lige spontant at smutte forbi receptioner og sådan. Ellers ville jeg helt sikkert gøre det, da det jo er en oplagt mulighed for at netværke. Har været på Bogforum og besøgt Krimimessen i Horsens en gang, og det skal jeg helt sikkert igen. Jeg tænker, at Herlufsholm Fantasy Bogmesse også ville være oplagt for mig at besøge. De gange, jeg har mødt forlag, bogbloggere og andre, der følger mig og mit virke, har været virkelig fedt. Det er fantastisk at se, at mine illustrationer får et liv uden for mit lille digitale mørkekammer derhjemme.

mettebogm
insta

Hvordan er din arbejdsprocess fra forlaget/forfatteren hiver fat i dig, til bogen er klar til at gå i trykken?

Det er som regel et forlag, der kontakter mig med en opgave. Her fortæller de mig om opgavens omfang, deadline, målgruppe og eventuelle ønsker eller tanker de allerede har gjort sig i forhold til forsiden. Detaljegraden heri er meget forskellig – både fra forlag til forlag og fra opgave til opgave.

Jeg har desværre sjældent tid til at læse manus, men det er vigtigt, jeg bliver sat ind i det univers, jeg skal visualisere. Stemning, målgruppe, vigtige karakterer, artefakter mv.. Nogle gange har forfatteren specifikke tanker og ideer til opsætningen, andre gange er det helt op til mig. Nogle gange kan det faktisk være en fordel med såkaldte benspænd, når jeg skal igang med en forside. Et eller andet, som de gerne vil have, at jeg arbejder med eller ud fra.
Herefter går jeg i gang med skitsefasen, som mest af alt handler om at lave grove digitale collager, som består af meget forskelligt (stock)billedmateriale. Billederne er ofte små og med vandmærke på, så det kan være virkelig uskønne skitser som forfatter og forlag skal tage stilling til. Den præmis er de heldigvis indforstået med, selvom det nogle gange kan være hårdt for den faglige stolthed at skulle fremvise noget, der er virkelig uskønt. Det er samtidig denne del af processen som tager længst tid, da det er her jeg skal være kreativ, tænke layout, snit, blikfang og ikke mindst finde de rette billeder.

Jeg sender en bunke skitser afsted til forlaget, som så vender dem med forfatteren (og nogle gang også andre på forlaget). Forlaget (og forfatter) vender så tilbage med feedback og udpeger den skitse, de ønsker ‘sat i produktion’. Dette kan også være en kombination af to eller flere skitser, og måske skal der laves en omgang skitser mere inden vi er helt i mål. Herefter indkøber jeg billeder og går i gang med det endelige omslag.

Indimellem tyer jeg også til blyanten og skitserer layoutet og placering af elementer på forsiden, hvis jeg hurtigt vil prøve en opsætning af. Det kan også være en serie hvor titel og forfatternavn skal placeres et bestemt sted og der derfor skal gøres plads hertil.

Når jeg har fået de fleste større elementer på plads, sender jeg ofte løbende screenshots af omslaget (og evt. typografiske design), som jeg så får feedback på, og så vi kan rette til løbende. Herfra er der ikke langt til det endelige omslag står færdigt.

mørketssøn

bogmærker   


*Nye bogmærker til Ravnenes hvisken, der endnu ikke er offentliggjort.

Hvad laver du ellers som digital designer?

Som digital designer hos Alexandra Instituttet i Aarhus, designer jeg (ultrakort fortalt) grafiske, fotografiske og digitale løsninger. Fx. har jeg designet app’en til Ree Park og ‘Opdag Aarhus’.

sølvsten.png

Andet du vil tilføje.

Ting, du måske ikke vidste om mig;

  • Jeg arbejder stort set kun med BRETH DESIGN efter mørkets frembrud, da jeg har fuldtidsjob ved siden af.
  • Jeg har kun mødt meget få af min kunder og samabejdspartnere IRL – alt foregår over telefon og mails.
  • Jeg tegnede rigtig meget i hånden da jeg var yngre, bl.a. portrætter. Brugte engang 4 timer på at tegne et blad (som i naturen). Du kan se det her.
  • Jeg ELSKER når der er plads til effekter på et omslag – fx prægning eller partiel lak. Det giver illustrationen et ekstra løft og blikfang. Hvor mange af os elsker ikke bare det at røre ved bogen?
  • Jeg er virkelig elendig til at opdatere min egen hjemmeside, www.brethdesign.dk. (Det må være mekanikerens bil – syndrom). Men det er ofte de sociale medier, der er opdaterede. Men jeg lover, at der snart sker noget på de kanter.
  • Jeg har længe ville begynde at producere (flere) bogmærker. Både nogle, der matcher bøgerne, men også mere generelle. Måske bare til digital download. Hvis det har interesse?
  • Jeg er uddannet industriel designer (TEKO) og cand.mag. i æstetik og kultur (Aarhus Uni).
  • Jeg tænker ikke i gyldne snit og komplementærfarver når jeg designer et omslag – ikke bevidst i hvert fald. Men jeg kan se, når det spiller og når det ikke gør.
  • Jeg bruger ofte min bedre halvdel, Jesper, som sparringspartner. Vi er i samme branche, så han har en god forståelse for mit arbejde. Og så er han (dejlig) kritisk, og konstruktiv kritik gør kun en bedre.
  • Jeg får et ‘personligt’ forhold til alle mine forsider, og jeg bliver pavestolt når jeg f.eks. bliver tagget på instagram – det gør mig glad, at jeg bliver fremhævet for mit arbejde.

0 tanker om “Bogens liv – Illustratoren, en forside bliver til.

  1. Jeg er vild med den her type indlæg, for man hører så sjældent om illustratorerne, lige så vel som oversættere og andre vigtige roller indenfor forlagsbranchen. Det er så spændende at læse om 🙂

  2. Det er så fedt, at høre illustratorens ord og tanker – man værdsætter jo altid en pæn forside, men det er sjældent jeg tænker mere over illustratorens rolle.
    Spændende indlæg! <3

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Relaterede indlæg

Gå i gang med at taste din søgning herover og tryk enter for at søge. Tryk ESC for at annullere.

Tilbage til toppen